onsdag 6. april 2016

Hospitering Eaton 6.4.2016

Tema: Programmering i Sensio xSetup og xComfort


Ved bruk av Sensio x1, maksimeres funksjonaliteten i xComfort smarthus. Sensio har et innebygget kommunikasjonsgrensesnitt som er hjernen i xComfort. I tillegg til å kommunisere med lys-, varme- og sikkerhetssystemer er Sensio også godt egnet som styringssystem for lyd og bilde som kan styres gjennom smarttelefoner både hjemmefra og ute på reise.



Sensio på smarttelefon


Programmeringsverktøyet Sensio xSetup


Dagen i dag startet med en repetisjon gjennom en ny oppgave der vi programmerte lys- og varmestyring i xComfort og overførte det til simuleringsmodellen. Det var en nyttig øvelse for å sortere all informasjonen som ble gitt i går.

Etter første pause var det Sensio som var tema. Etter at vi hadde lastet ned programvaren  Sensio xSetup  lastet vi over alle komponentene fra  simuleringsmodellen til
Sensio, og fikk laget nye scenarier. Noen av de nye funksjonene vi fikk tilgang til å prøve ut, var værmelding, som dannet grunnlag for å korrigere tiden det tar for å oppnå komforttemperatur, når temperaturen synker ute  tar det lengre tid å oppnå ønsket komforttemperatur innen ønsket tid. Klokkefunksjon var en annen funksjon som ble tilgjengelig, den ble brukt til programmering av natt og dagsenkning av temperatur, samt programmering av ulike lyscenarier gjennom døgnet.

Etter opplæringen fikk vi med oss komponenter for å kunne bygge opp en simuleringsmodell.
Sammen med simuleringsmodellene med bus-system som vi tidligere har montert på skolen, vil xComfort kunne supplere modellene med trådløse styringssystem.

4 kommentarer:

  1. Dette er jo utrolig spennende! Jeg håper vi får se noe av dette på presentasjonen på høyskolen. Det eneste jeg er skeptisk til er på bruke værmeldinga å styre etter, men den stemmer kanskje bedre på Møre enn her på Østlandet? ;-)

    SvarSlett
  2. Så flott at du "fikk" med deg utstyret hjem. X-comfort med Sensio da blir det bra, hvordan tror det vil gå å få det ut til elevene ?
    Er brukergrensesnittet så pass lavt at elevene kan få interesse også med Sensio?
    Har selv ikke prøvd Sensio men skal følge med deg...

    SvarSlett
  3. Her er en link til en "smartguy" som har gjort seg noen erfaringer og gir tips vedr. xcomfort.

    http://www.samdal.com/SmartHome.htm#Lysstyring_med_Eaton_xComfort

    SvarSlett
  4. I min nye leilighet i Hamar har jeg fått installert Eaton xComfort for automatisk styring av lys- og varme. xComfort og andre smarthus-teknologier er bare ett av mange elementer som inngår i paraplybegrepet Tingenes internett (IoT). Smarthusløsninger er ikke noe nytt, men det er først nå når all nødvendig elektronisk infrastruktur er på plass og fungerer, at dette med smarthus-løsninger virkelig er i ferd med å ta av. Løsninger for automatisk styring av lys og varme fra smartelefon eller nettbrett kan leveres av flere.


    Eaton xComfort er bare en av leverandørene og foreløpig preges markedet av at det finnes mange ulike systemer som ikke er kompatible. Min spådom er at vi om relativt kort tid ser en standard for smarthusteknologi som "alle" kan enes om.

    Jeg var så heldig å få hospitere hos Edvardsen Elektro når de innstallerte xComfort i min leilighet. I denne perioden ble jeg godt kjent med den nye teknologien som ligger til grunn for at jeg kan styre lys og varme fra min smart-telefon og nettbrettet mitt.

    SvarSlett