Wiki som felles læringsplattform og fellesarena.
Wiki skal både være en informasjonskanal og en felles samarbeidsplattform for å ivareta en demokratisk medbestemmelse og samtidig være en felles kunnskapsbasen for studentene. Fra mitt ståsted var oppbyggingen og funksjonene i Wiki uoversiktlig og komplisert i oppstarten. En grundigere opplæring i verktøyet hadde vært ønskelig. Etter en kronglete innkjøringsperiode har brukerforståelsen, og etter hver en bedre menyoversikt gitt meg en positive opplevelse av Wiki.
Å gjøre store endringer med wiki i den andre delen av studiet er for min del ikke ønskelig.
Blogger som verktøy for logg og refleksjon fra hospitering i bedrift og utarbeiding av arbeidsoppgaver i studiet, har for min del fungert veldig bra helt fra begynnelsen av studiet. Fleksibiliteten med lenker til bilder, video og fordypning av lærestoff i åpne blogger er bra.
Skype som verktøy for nettsamlinger har også fungert bra, men vi mister en del av den gode kommunikasjonen sammenlignet med fellessamlingene og HIOA.
ATEKO 6200 sitt hovedmål er å legge vekt på å anvende ny teknologi innen eget programområde og utvikle læringsoppgaver basert på teknologi og digital kompetanse.
Læringsutbytte og tolkning av kunnskap:
- Kunnskap om simuleringsverktøy brukt i læringssammenheng.
- De fleste lærerne bruker ulike simuleringsverktøy i sin undervisning i dag, men jeg dette tolker dette kunnskapsmålet som at vi skal ta i bruk nye verktøy til simulering i løpet av studiet.
- Kunnskap om yrkene i eget utdanningsprogram, og hvordan kryssløpsmulighetene og tilbudsstrukturen for den videregående opplæringen styres.
- Her forventer jeg at vi skal dokumentere denne kunnskapen, fortrinnsvis i bloggen vår.
- Kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring.
- Utvide kunnskapen vår gjennom studiet ved å ta i bruk nye verktøy innenfor dette feltet.
Læringsutbytte og tolkning av ferdigheter :
- Anvende ny teknologi i læringsoppgavene.
- Tilegne oss ferdigheter fra hospiteringen og opplæringen av nye IKT-verktøy, som grunnlag for å anvende ny teknologi i læringsoppgavene.
- Anvende simuleringsverktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
- Ta i bruk nye simuleringsverktøy i løpet av studiet.
- Utvikle læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi.
- Dette ligner på første ferdighetsmål, men her ser det ut til at vi også skal ha ferdigheter innenfor andre yrker for å kunne utvikle tverrfaglige læringsoppgaver.
- Analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet.
- Utarbeide et refleksjonsnotat over egen kompetanseutvikling i studiet.
- Analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser.
- Sette seg godt inn i læreplaner i egen undervisning for å implementere ny teknologi i samsvar med kompetansemålene og dokumentere dette.
- Videreutvikle egen planlegging-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov.
- Gjennom studiet tilegne seg kompetanse om nye metoder for å prøve ut og dokumentere alternative verktøy i forhold til de vi bruker i dag.
Oppgave 1
Kartlegging, analyse og praksis av ny teknologi innen eget programområde.
Oppgave 2 Prosjektoppgave
- Innlegg på medstudenters nettsted.
- Anvendelse og simulering av en praktisk problemstilling ved bruk av aktuelt simuleringsverktøy.
- Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning av ny teknologisom er interessedifferensiert og yrkesrelevant.
- Visuell, individuell presentasjon for medstudenter om hvordan arbeidsoppgave innen eget fagområde kan gjøres om til læringsoppgave.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar