søndag 10. januar 2016

En lærers erfaringer med demokrati og medbestemmelse i skolen.



I notatet  reflekterer jeg over min egen erfaring med demokrati og medbestemmelse i skolen.
Siden jeg startet opp som yrkesfaglærer i 1998 mener jeg det har skjedd en positiv utvikling i forhold til dette temaet. Forandringene etter Kunnskapsløftet  i 2006 er merkbare, og har bidratt til en positive endringer i  elevmedvirkning . I tillegg har de reviderte vurderingsforskriftene, med fokus på underveisvurdering og egenvurdering, etter hver bidratt til større demokrati og medbestemmelse i skolen. Men kvalitetssikringen fra skoleeier og skoleledelse har sine svakheter, og medfører at den enkelte lærer i stor grad legger standarden, som medfører at elevene vil oppfatte brukermedvirkning ulikt fra lærer til lærer. I en kritisk artikkel fra Høgskolen i Oslo om demokrati og medbestemmelse i skolen kan vi lese at lærerne ikke er opptatt av at elevene skal lære om demokrati i praksis. Men det er ikke i samsvar med egne erfaringer fra vår skole.
Positive tiltak for styrking av demokrati og medbestemmelse for våre elever på elektrofag:
  • Elevrådsrepresentanter har faste møter med rektor  og elevtillitsvalgte i hver klasse har fellesmøter med avdelingsleder.
  • Elevundersøkelsen med oppfølgingstiltak.
  • Fokus på underveis- og egenvurdering.
  • Klassens time der det blir tatt opp aktuelle problemstillinger, med tillitsvalgt som leder.
  • Tre formelle elevsamtaler mellom elev og kontaktlærer gjennom året.
Ut fra mine erfaringer med demokrati og medbestemmelse i skolen har vi gode rammer og tiltak, men det er behov for en bedre kvalitetssikringen på hvordan oppfølgingstiltakene følges opp fra den enkelte lærer sin side.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar