I notatet reflekterer jeg over min egen erfaring med demokrati og medbestemmelse i skolen.
Siden jeg startet opp som yrkesfaglærer i 1998 mener jeg det har skjedd en positiv utvikling i forhold til dette temaet. Forandringene etter Kunnskapsløftet i 2006 er merkbare, og har bidratt til en positive endringer i elevmedvirkning . I tillegg har de reviderte vurderingsforskriftene, med fokus på underveisvurdering og egenvurdering, etter hver bidratt til større demokrati og medbestemmelse i skolen. Men kvalitetssikringen fra skoleeier og skoleledelse har sine svakheter, og medfører at den enkelte lærer i stor grad legger standarden, som medfører at elevene vil oppfatte brukermedvirkning ulikt fra lærer til lærer. I en kritisk artikkel fra Høgskolen i Oslo om demokrati og medbestemmelse i skolen kan vi lese at lærerne ikke er opptatt av at elevene skal lære om demokrati i praksis. Men det er ikke i samsvar med egne erfaringer fra vår skole.
Positive tiltak for styrking av demokrati og medbestemmelse for våre elever på elektrofag:
- Elevrådsrepresentanter har faste møter med rektor og elevtillitsvalgte i hver klasse har fellesmøter med avdelingsleder.
- Elevundersøkelsen med oppfølgingstiltak.
- Fokus på underveis- og egenvurdering.
- Klassens time der det blir tatt opp aktuelle problemstillinger, med tillitsvalgt som leder.
- Tre formelle elevsamtaler mellom elev og kontaktlærer gjennom året.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar