fredag 11. september 2015

Mitt ståsted i bruk av teknologi med integrerte digitale verktøy




 
 Mitt digitale skrivebord ved studiestart 1.9.2015.
 
Jeg underviser i elektrofagene elenergi, automatiserte anlegg og prosjekt til fordypning på vg 2 ved Romsdal vgs.
Alle ansatte bruker fronter som læringsplattform og skolearena som vurderingsverktøy og fraværsføring. Til skolestart høsten 2015 fikk vi installert aktivinspire, en interaktiv tavle i alle klasserommene på elektroavdelingen.
 
I elenergsystem bruker vi disse verktøyene i opplæringen:
Smartview er et digitalt verktøy for bildebehandling og rapportskriving ved bruk av infrarødt kamera i forbindelse med opplæring i internkontroll på elektriske anlegg.
ETS 5 er et programmeringsverktøy for bruk i forbindelse med KNX anlegg.
NDLA er en digital læringsarena, som brukes på vg1 nivå for elektrofag, men verktøyet er ikke videreutviklet og tilpasset vg2 elektrofag.
 
I automatiserte system bruker vi disse verktøyene i opplæringen:
PC Schematic bruker vi til skjema og arrangement-tegninger og dokumentasjon. Verktøyet vi bruker er en gratis skoleversjon av programmet.
Omron cx pls,  bruker vi til programmering av logiske styringer i faget. Undertegnede har delt dette faget med andre faglærere, og har for det meste hatt ansvaret for konvensjonell kontaktorstyring i faget.
 
I prosjekt til fordypningsfaget har elevene arbeidspraksis i lokale bedrifter det meste av tiden. I dette faget brukes i stor grad Blogg, Microsoft Office og Youtube i forbindelse med dokumentasjon av praksis og presentasjoner i faget.
 
 Refleksjon
Ved bruk av moderne teknologi med integrert digitale hjelpemiddel i opplæringen viser de fleste elevene større engasjement og motivasjon. Elevene opplever ofte en større mestringsfølelse og produktene vi arbeider med lar seg dokumentere på en profesjonell måte. Dette vil ofte kunne gi elevene god motivasjon for videre utvikling i faget. 
Elever med dysleksi eller generelle lese og skrivevansker kan ofte ha spesielt godt nytte av
digitale verktøy i opplæringa.
Som faglærer i elektrofagene føler jeg på den samme motivasjonen når vi tar i bruk moderne teknologi i opplæringa. For å kunne trives i arbeidet er det viktig med positiv respons fra elevene, og da er det av avgjørende betydning og at vi er oppdatert i faget.
 
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Denne skissen forteller meg om en utstrakt og variert bruk av IKT, og så undress jeg: "Hvem spør du når du lurer på noe?"

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har gjennomført opplæring i alle digitale verktøyene som er vist, noen er i daglig bruk, andre mer sjelden. Med unntak av ETS/KNX er det god kunnskap i lærerkollegiet om de andre verktøyene, og det er god delingskultur på skolen. Når det gjelder KNX har jeg kontakt med en ansatt i en lokal bedrift, som også har bidratt på skolen.

      Slett