mandag 7. september 2015

Hospitering 2015



Da har Glamox bekreftet hospiteringen for høst 2015.
Glamox er en stor internasjonal aktør innenfor belysning for hjem, industri og offshoreindustrien og ble etablert i Molde i 1947. Frem til i dag har hovedproduktet vært produksjon av lysrørarmaturer. Men nå er det LED-armaturer som gjelder, og bedriften er inne i en stor omleggingsprosess fra produksjon av tradisjonelle lysrørarmaturer til LED-armaturer.
Belysningssystemer generelt har vært gjennom store forandringer de siste årene og i dagens marked er LED-teknologien i ferd med å overta det meste av markedet, spesielt innenfor industri, men også for hus og hjem. Undertegnede skal i møte med bedriften i løpet av uken og temaet jeg ønsker å fordype meg i innenfor anvendelsen av ny teknologi er:
  • LED-teknologi
  • Lysberegning, programmet som skal benyttes i opplæringen av lysberegning Optiwin 3d pro
  • Lysstyringssystemer, programmet som skal benyttes i lysberegning Dali lysstyringssystem
Alle programmene kan fritt nedlastes. Lysberegningsprogrammet Optiwin 3d pro kan bare brukes sammen med Glamox og Luxo lyskilder. Dali lysstyringssystem fra Tridonic har en internasjonal standard og kan brukes for alle lyskilder med Dali-standard.

7 kommentarer:

  1. Hei
    Dette hørtes spennende ut. Skal du ha alle ti dagen der sammenhengende, eller skal du dele hospiteringen opp?

    SvarSlett
  2. Hei igjen! Skal i møte hos Glamox i morgen. Mitt ønske er hospitering 2 dager pr. uke i 5 uker og jeg regner med at det går i orden.

    SvarSlett
  3. Gratulerer! Jeg tror det er flere grunner til at lys og belysning kan få økt oppmerksomhet i fag- og yrkesopplæringen fremover. Det er et vidt felt med mange dimensjoner som du skal dykke inn i og jeg lurer på hvorfor du har valgt de tre temaene og hvordan du ser for deg at disse kan bringes inn i opplæringen. Kanskje har GLAMOX noen tanker om det siste?

    SvarSlett
  4. LED er i ferd med å overta som lyskilde i alle sektorer og er ekstremt energisparende. Dette fasinerer meg og jeg søker kunnskap som grunnlag for å følge utviklingen fremover. Men jeg syns at LED ble for smalt i forhold til å utvikle gode oppgaver for elevene. Derfor er de andre temaene, som Dali styresystem og lysberegningssystemer naturlige verktøy å bruke. Avtalen med Glamox er at jeg får 2 dagers opplæring i hvert av temaene, de øvrige dagene brukes til å arbeide på ulike modeller som Glamox bruker til kurs/opplæring. Målet er å bygge opp øvingsstasjoner på skolen etter modell fra Glamox sine opplæringsmodeller.

    SvarSlett
  5. Lykke til med hospiteringen! Kikket på videoen Glamox har lagt ut her: http://www.glamox.com/upload/2012/09/07/webapp.wmv
    Blir spennede å se hva du får ut av hospiteringen.

    SvarSlett
  6. Herlig Odd!
    LED og DALI styrt av via KNX da snakker vi Rolls Royce.

    SvarSlett
  7. Enig Johannes😊
    Men det blir nok rikelig med utfordringer i de valgene jeg har tatt. Men det skal være interessant å følge KNX-hospiteringen din.

    SvarSlett